Sådan skriver du et blogindlæg, der rammer side 1

Hvis du nogensinde har prøvet kræfter med at skrive et blogindlæg, så ved du sikkert også, at det kan være meget tidskrævende. Alt fra at finde emner, indsamle data, skrive indlægget, sætte det op, finde billeder og klikke “Udgiv” i CMS’et – ja, det er en proces, der ofte kan tage flere timer. Men hvis dit indlæg ikke tiltrækker den trafik, som du havde sat næsen op efter, så kan tiden, som du har brugt på indlægget, føles spildt. Hemmeligheden er, at indlægget skal være SEO-optimeret, hvis du ønsker, indlægget skal have mere trafik. 

Brug af vigtige søgeord i teksten er altid et godt udgangspunkt. Det kan være søgeord som SEO København, hvis du f.eks. skal skrive et blogindlæg om søgemaskineoptimering i København. Men det at skrive et blogindlæg, og gøre det SEO-optimeret, det har mange facetter, som jeg vil prøve at belyse herunder.  

Brug søgeord naturligt i din tekst 

Jeg vil dog fortsat snakke lidt om brugen af søgeord i tekster. For mange har stadig den misforstået opfattelse, at man bare kan skrive søgeord rigtig mange gange i en tekst, og så vil Google automatisk indeksere teksten til en højere placering. Men det er – ikke længere – tilfældet. 

Det er rigtig nok, at Google i sin spæde start vægtede antallet af søgeord i en tekst, på en landingsside, meget højt. Men Googles algoritme og søgemaskine er i dag blevet klogere og mere avanceret. Derfor kigger den også på det generelle indhold – og om teksten kommer med værdifuld og brugbar viden, som tilgodeser læseren og altså ikke kun søgemaskinen. 

Husk title tag og meta descriptions

Et andet vigtigt aspekt, når du skal SEO-optimere dit blogindlæg, er, at du skal tilføje title tag og meta description. Title tag og meta descriptions er de organiske resultater, du ser i SERP, når du søger efter noget på Google. Under titlen på et hvert søgeresultat finder du en meta description. I dit title tag er det bl.a. vigtigt, at søgeordet indgår, ligesom det ikke må fylder mere end 600 pixels på desktop. I din meta description skal du ganske kort beskrive, hvad læseren får ud af at klikke på det organiske resultat. Brug gerne sætninger, der ligger op til, at læseren kan foretage en aktiv handling som “klik her” “læs mere” eller noget andet tilsvarende.