Den nemme guide til at sove bedre om aftenen

At sove er ikke bare dejligt, men det er meget, meget vigtigt for vores helbred. Vores krop har behov for ca. 8 timers søvn hver aften for at regenerere sig. Alt for lidt søvn kan desuden øge chancen for, at man oplever diverse helbredsmæssige udfordringer. Derfor er der mange grunde til at prioritere sin søvn – det er aldrig for sent! Og det er endda nemmere end du tror. Her får du derfor en nem guide til at sove bedre om aftenen. 

Et afslappende soveværelse

Din seng og hele dit soveværelse påvirker din søvn. Køb en seng, der emmer afslapning og ser dejlig behagelig ud, så du får lyst til at sove i den. Sørg også for at få en madras, der passer til din krop. Derudover bør du indrette dit soveværelse på en måde, der skaber en afslappende atmosfære. En minimalistisk stil egner sig særlig godt til dette. Temperaturen i soveværelset er også vigtigt. Sørg for at temperaturen er kølig, uden at være for kold. 

Prøv at skabe en rutine for din søvn

Du vil få nemmere ved at falde i søvn, hvis du etablerer en rutine for din søvn. Ved at gå i seng på ca. samme tid hver dag registrerer kroppen af det er tid til at sove. Derved vil du automatisk få nemmere ved at falde i søvn. Hvis du også vågner på samme tidspunkt hver morgen vil du også få nemmere ved at stå op om morgenen, fordi du vil vågne naturligt. Det anbefales dog, at man også følger samme rutine i weekenden, selvom dette kan være svært. 

Lav noget afslappende inden sengetid 

Ved at lave noget afslappende inden sengetid, vil din krop være i en tilstand, der gør det nemmere at falde i søvn. At se på skærme er dog ikke en afslappende aktivitet, fordi lyset i skærmene faktisk får os til at være mere vogne. Derfor bør man ikke se på en computerskærm, et TV, en tablet eller en mobiltelefon ca. 1 time inden sengetid. I stedet kan man tage et varmt bad, læse en bog eller meditere.